Shockwave-paineaaltohoito

TAUSTAA

Shockwaven käyttö juontaa juurensa 1980 luvulle, jolloin sitä käytettiin aluksi munuaiskivien hajottamiseen. Myöhemmin huomattiin, että menetelmästä on suurta hyötyä myös erilaisten lihas- ja jännevammojen hoidossa. Fysioterapiassa hoitomuoto on kuitenkin suhteellisen uusi, vaikka 2000 luvun alkupuolella Suomessa oli yksittäisiä laitteita fysioterapeuttienkin käytössä. Laitteiden lukumäärä alkoi voimakkaammin nousemaan vuonna 2014. Shockwaven toimintaperiaate on mekaaninen eikä kudoksiin johdeta esim. lämpöä tai sähköä. Laite lähettää paineaaltoja kudoksiin, mikä aikaansaa mekaanisia, hermostollisia ja biologisia vaikutuksia. Yleensä shockwave hoidon tärkeimpänä tavoitteena on vähentää kipua ja lisätä nivelen liikkuvuutta subakuuteissa ja kroonisissa pehmytkudosvaivoissa, etenkin kiinnitysalueiden rappeutumatyylisissä ongelmissa. Näissä shockwave tarjoaa kokeilemisen arvoisen vaihtoehdon leikkaushoidolle ja kortisonille.

SHOCKWAVE -LAITE

Mobile RPW shockwave -Chattanooga shockwave.fi

Shockwave- eli paineaaltohoitoa kutsutaan myös nimillä: Extra corponeal shock wave therapy (ESWT), radial pressure waves (RPW) ja radial shockwave. Fokusoitu paineaaltohoito poikkeaa jonkin verran radiaalisesta shockwavesta eikä sitä tässä tekstissä käsitellä. Laite koostuu keskusyksiköstä ja hieman pistoolia muistuttavasta hoitopäästä. Kompressori tuottaa sykkivää painetta hoitopäähän, jonka avulla päässä oleva metalliosa saadaan liikkumaan edestakaisin. Painamalla hoitopää ihoa vasten, liike-energia siirtyy kudokseen, jossa se vaikuttaa 4 cm, maksimissaan 6 cm syvyyteen. Terapeutti voi valita hoitotarkoitukseen parhaiten sopivan metallisen pään koon ja valita laitteesta sopivan tehon, taajuuden ja iskujen lukumäärän. Nämä ovat laitteen keskeisimpiä säätöjä.

HOIDON VAIKUTUKSET

Shockwave hoidon vaikutukset tunnetaan osittain. Hoito kuuluu sarjaan ”regenerative medicine”, jossa päätarkoituksena on auttaa vaurioitunutta kudosta uusiutumaan. Shockwave:

1. Lisää verisuonten muodostumista vaurioituneessa kudoksessa, mikä parantaa kudoksen hapensaantia
  2. Stimuloi kollageenin ja jännesolujen muodostusta ja edesauttaa näiden järjestäytymistä kuormituksen suuntaisesti. Nämä tekevät kudoksista kestävämmän
  3. Hillitsee kroonista tulehdusta mm. lisäämällä tulehdusprosessissa vaikuttavien mast -solujen aktiviteettia. Tulehdus lisääntyy hetkellisesti, jonka jälkeen paranemiselle on paremmat edellytykset
  4. Tuottaa (jomottavaa) kipua tuovien viestien kanssa kilpailevia ärsykkeitä. Paksumpaa (nopeampaa) hermoa pitkin kulkeva ärsyke, jonka hoito aiheuttaa, sulkee kipuportin selkäytimessä. Tämä estää alkuperäisen kivun tuntemista
  5. Vähentää lihasten ja sidekudosten kireyttä
  6. Parantaa aineenvaihduntaa mm. lisäämällä solukalvon läpäisevyyttä
  7. Hajottaa kalkkia lähinnä biokemiallisten vaikutusten kautta
  8. Vapauttaa aktiivisia triggerpisteitä mm. avaamalla kalsiumpumpun, jolloin normaali aineenvaihdunta palautuu ja lihas rentoutuu
  9. Vähentää kivun viestimiseen osallistuvan substance P:n pitoisuutta
  10. Edistää luutumattoman murtuman paranemista stimuloimalla luuta muodostavan osteoblastien aktiivisuutta

KÄYTTÖAIHEET

Shockwave on tehokas hoitomenetelmä etenkin jänteiden kiinnitysalueiden ja kireiden faskiarakenteiden vaivoissa. Esim. kantakalvon tulehduksessa (plantaarifaskiitti) n. 90 % potilaista hyötyy shockwavesta. Lihasongelmissa shockwavea käytetään revähdyksen paranemisessa muodostuvan arpikudoksen rikkomiseen sekä alueen aineenvaihdunnan ja verenkierron parantamiseen. Lihaksen triggerpisteiden hoito shockwavella rentouttaa lihasta ja vähentää kipua. Myös hitaasti tai huonosti luutuneet murtumat kuuluvat hoitoaiheisiin. Shockwave voi tarjota avun etenkin kroonisiin pehmytkudosvaivoihin, jossa tavanomainen fysioterapia ei ole auttanut. Tyypillisimpiä hoitoaiheita ovat:

• Olkapään kiertäjäkalvosimessa oleva kalkki on kovaa 79 %:ssa tapauksesta, jolloin kalkin pinta on kirkas ja alle muodostuu katvealue. 14%:ssa kalkki on pehmeämpää, lävistäen ultraääntä osittain. 7 %:ssa kalkki on enemmän nestemäistä, jolloin myös ultraääni pääsee läpi ilman kirkasta pintaa ja tummaa varjostumaa. Ultraäänikuvassa kalkkia supraspinatus jänteessä.

Niska-hartiaseudun lihasten kipu
  • Alaselkäkipu
  • Olkapääkipu
  • Tenniskyynärpää ja golf kyynärpää
  • Lihasrevähtymien jälkeinen arpikudos
  • Kipu istuinkyhmyn alueella
  • Kipu reisiluun ison sarvennoisen alueella
  • Juoksijan polvi
  • Hyppääjän polvi
  • Penikkatauti
  • Akillesjänteen kipu
  • Plantaarifaskiitti

MILLOIN EI HOIDETA?

Shockwave hoitoon sisältyvät riskit ja sivuvaikutukset ovat vähäisiä. Mekaanisesta luonteesta riippumatta hoitovaikutus on lähinnä stimuloiva, vähemmän hajottava. Lääkinnälliseksi hoitolaitteeksi hyväksytyissä shockwave laitteissa maksimaalinen työmäärä per pinta-ala on määritelty, eikä ylitä 0,63mJ/mm2. Käytännössä hoito ei hajota hoidettavan kohteen päällä olevaa tervettä kudosta, mikäli hoidetaan laadukkaalla laitteella ohjeiden mukaan. Hoidon vasta-aiheita ovat:

Plantaarifaskiitti on tavallisesti plantaarifaskian keskiosan rappeutumatyylinen ongelma, jossa faskia on paksuuntunut lähellä kantaluuta. Tämä näkyy ultraäänessä kantapään reunasta mitattuna tyypillisesti yli 4,5 mm:n paksuisena tummentuneena rakenteena, jossa säikeet ovat kuitenkin näkyvissä. Kuvan tapauksessa kyseessä ei ole repeämä, joten shockwave hoito voidaan antaa normaalisti.

• Akuutit vammat
  • Verisuonitukos
  • Veren hyytymishäiriöt
  • Verenohennuslääkkeet
  • Sydämen tahdistin
  • Metallia hoitoalueella
  • Infektiot
  • Avoimet haavat
  • Kasvaimet hoitoalueella
  • Raskaus
  • Kallo
  • Keuhkojen ja suoliston päälle

SHOCKWAVE HOITO KÄYTÄNNÖSSÄ

Shockwave hoitoa edeltää ongelman kartoittaminen kyselyä ja tutkimista hyväksikäyttäen. Ultraäänikuvauksesta on usein apua ongelman paikantamisessa ja vammatyypin määrittelyssä. Esim. jänteen pienessä repeämässä hoito voidaan aloittaa varovaisemmin, ehkä myöhemmin. Suuremmassa repeämässä kuvaus voi antaa syyn lähettää potilas lääkäriin mahdollisia radiologin suorittamia jatkotutkimuksia tai ortopedin arviota silmällä pitäen.

Itse hoito aloitetaan levittämällä iholle geeliä. Tämä estää hoitotehon menetyksen ja vähentää kitkaa iholla kun hoitopäätä liikutetaan. Hoito tuntuu usein lievästi epämiellyttävältä, mutta siedettävältä. Tehoa voidaan tarvittaessa vähentää. Laitteeseen on saatavissa erillinen hierontapää, jota käytettäessä hoito on miellyttävää. Tyypillinen annostus on luokkaa 2000 (1000-5000) iskua, esim. 10 Hz taajuudella, n. 5-10 min. Hoidon kesto riippuu lähinnä hoidettavan alueen koosta. Hoito voidaan yhdistää myös liikkeeseen (kts youtube video).

Hoidon jälkeen kipu vähenee ja liikkuvuus lisääntyy usein välittömästi. Alueelle voi muodostua lievää käsittelyarkuutta, jonka tulee mennä ohi viimeistään muutamassa päivässä. Hoidon yhtenä tarkoituksena on aiheuttaa tulehdusreaktio, minkä vuoksi tulehduskipulääkkeiden käyttöä tulee kuitenkin välttää, ellei kipu ole liian häiritsevä. Hoidon jälkeen on hyödyllistä välttää alueelle kohdistuvaa runsasta rasitusta ainakin pari päivää.

Tyypillisesti hoito toteutetaan kerran viikossa, 3-6 kertaa. Lihaksia voidaan hoitaa hieman useammin, 2-3 kertaa viikossa. Esim. jännevammoissa suurimman hyödyn saaminen voi kestää 6-12 viikkoa, koska hitaamman aineenvaihdunnan ja verenkierron vuoksi jänteen uusiutuminen on hitaampaa. Tänä aikana täytyy myös harjoitella jänteen vahvistumiseksi ja pyrkiä poistamaan ongelman aiheuttaneet syyt.

HOIDON VAIKUTTAVUUS

Tutkimusten mukaan 65 – 95 % kiputiloista kärsivistä hyötyy Shockwave-hoidosta.
Shockwave on hyvä hoitomenetelmä silloin kun sitä käytetään kyseiselle hoidolle sopivissa tilanteissa. Tutkimuksia on koottu mm. seuraavlle sivuille:

Seppo Appelqvist · 0400 918 074 · seppo.appelqvist@gmail.com