LASERHOIDON TAUSTAA

Laser muodostuu sanoista Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. Laserlaite tuottaa koherenttia valoa, jossa kaikki valoaallot ovat samanpituisia, värähtävät samassa suunnassa ja samalla taajuudella. Ensimmäinen laser kehitettiin Yhdysvalloissa vuonna 1960. Laserin tyypillisiä käyttöaiheita nykyajan arkielämässä ovat mm. cd/dvd-levyjen ja viivakoodien lukeminen. Terveydenhuollossa laseria on käytetty pitkään erityisesti Itä-Euroopassa ja Aasiassa. Terapeuttisissa hoidossa käytettävä ”pehmeä” laser on tyyppiä III, joka poikkeaa leikkauksissa käytettävistä voimakkaammista lasereista. Fysioterapiassa laseria käytetään mm. kivun lievitykseen ja kudosvaurioitten parantamiseen.

LASERHOIDON VAIKUTUKSET

”Laserpoint” 2009 kaapelitehtaalla.

Laserin vaikutustapa tunnetaan osittain. Erilaisia hypoteeseja on useita. Laserin arvellaan vähentävän kipua ja tulehdusta esim. vähentämällä tulehdusreaktioon liittyvää prostaglandiinituotantoa ja kiihdyttämällä ATP-tuotantoa ja edelleen uusien solujen muodostumista. Laitteeni valmistaja (Diter) listaa laser-valon vaikutukset seuraavasti:

• hiussuonten laajeneminen
  • verenkierron paraneminen
  • hiussuonten sisäisen nestepaineen lisääntyminen
  • solujen sisäisen nestekierron ja lymfanestekierron voimistuminen
  • osmoottisen nestepaineen tasoittuminen
  • turvotusta ehkäisevä vaikutus
  • tulehdusta estävä vaikutus
  • endorfiinien lisääntyminen
  • hermojen kpukynnysaistimusten aleneminen
  • puuduttava vaikutus
  • kalvojen ylipolarisaation palauttaminen alkuperäiseksi
  • sisäisen nesteverkoston piristyminen
  • soluaineenvaihdunnan piristyminen
  • sidekudossolujen tuoton piristyminen
  • valkuaisaineiden tuotanto
  • kollageenien tuotanto
  • tulehdusten, palovammojen, haavojen paranemisen optimointi

KÄYTTÖAIHEET

• Akuutit ja krooniset pehmytkudosten kiputilat
  • Nivelkulumat
  • Neuralgiat
  • Selän kiputilat
  • Reuma
  • Urheiluvammat
  • Rasitusvammat
  • Arpikudos
  • Akne
  • Haavahoidot (kirurgiset ja traumaattiset haavat, sääri- ja makuuhaavat, palovammat, haavaumat limakalvolla

LASERHOITO KÄYTÄNNÖSSÄ

Diterin valmistama laserlaite

Laserhoitoa suoritetaan kynäelektrodilla paljaalle iholle, usein 5—8 kohtaan n. 15—120 sekuntia kerrallaan. Laitteeseen syötetään haluttu energiamäärä (tyypillisesti 0,5—3 Joulea), jonka perusteella laite laskee automaattisesti hoitoajan. Esim. akuutissa pehmytkudosvaivassa laserhoitoa suoritetaan optimaalisessa tapauksessa päivittäin. Tulehdusvaiheen jälkeen hoitotiheyttä voidaan harventaa, esim. 1—2 kertaan viikossa. Hoito ei yleensä aiheuta minkäänlaisia tuntemuksia, toisinaan pientä kihelmöintiä.

Käyttötapoja on kolme

1. Hoito kohdistetaan suoraan hoidettavaan kohtaan, hoitopäätä ei liikuteta
  2. Hoitopäätä liikutetaan (harvinaisempi hoitotapa, käytetään esim. juonteissa)
  3. Laitteella haetaan triggerpisteitä ja hoito kohdistetaan tarkasti näihin. Triggerpisteiden haussa hoidettava pitää kädessään metallista elektodia, hoitokynän toimiessa toisena elektrodina. Laite ilmaisee sähkönvastuksen rätinällä. Kyseisissä pisteissä on ympäristöön verrattuna enemmän hermoja ja siksi johtavat paremmin sähköä.

TURVALLISUUS

Laserhoito on turvallinen hoitomuoto. Suurin osa (n. 80 %) laservalosta imeytyy pintakerroksiin, eikä haitallista vaikutusta esim. sisäelimiin synny. Luokan III laserit eivät tuota lämpöä. Hoidon vasta-aiheita on vähän ja suurimmat turvallisuusriskit liittyvät lähinnä laserin osoittamiseen silmään.

Hoitolaitteessani on automaattinen etäisyyden tunnistin, joka katkaisee virran mikäli hoitopään etäisyys ihosta on liian suuri. Tämä estää laitteen osoittamisen vahingossa silmään. Lisäksi laite on käytössä pelkästään mikäli hoitopäässä olevaa nappia painetaan (kun hoitopää on ensiksi asetettu ihoa vasten).

TIETELLINEN NÄYTTÖ

Laserhoitoa on tutkittu melko runsaasti yli 30 vuotta. Tutkimuksissa on saatu vaihtelevia tuloksia. Nettimaailmasta löytyy tutkimustuloksia mm. hakusanoilla:

• therapeutic laser
  • laser therapy
  • low level laser therapy
  • soft laser

LÄHTEITÄ JA LINKKEJÄ